Januárban foglalkoztam behatóbban a kérdéssel (akkor volt érdekesebb számomra és egyben elkeseredésre okott adó), nevezetesen, hogy miért van az, hogy ha a München-Bécs szakaszon 20 perccel csökkent a menetidő, a München-Budapest szakaszon viszont változatlan maradt. Jobban megnézve feltűnt, hogy annyi történt, hogy Bécsben a vonatok már 25-30 percet várakoznak.
Előzménynek tudni kell, hogy az osztrákok Wien és St. Pölten közötti szakaszon, ahol eddig kanyargott a pálya a bécsi erdő miatt, a forgalmat az újonnan kialakított vasúti alagútba (13 km hosszú) valamint az új pályára vezették át és így az adott szakaszon a vonatok 250 km/h-val tudnak haladni.
Utánaolvasgattam a neten, hogy mi lehet az oka, hogy a München-Bp. szakaszon nem változott a menetidő, tehát hogy miért nem nyertünk semmit abból, hogy az osztrákok dolgoznak, építenek stb. Ha mi nem csinálunk semmit, akkor talán használjuk ki, amit mások csinálnak.
Egy másik blog szerint ennek az oka az, hogy az osztrák vasúttársaság nem kívánja tovább átvenni a magyarországról kilépő vonatok késését és ezért hagy időt Bécsben, hogy ha Magyarországról késve is érkezik a vonat, Salzburgba, Münchenbe már pontosan tudjon megérkezni.
Ez lehet egy magyarázat igen, többször tapasztaltam, hogy a magyar részen megmagyarázhatatlan okokból - szintén a blog szerint az egyre rosszabb állapotban levő pálya miatt - szed össze 10-15 perc késést a vonat, bár annyira nem általános.
Gondoltam írok a MÁV-nak is, lássuk, mivel mentik magukat, a választ, ami 3 hónapra rá érkezett meg, bemásolom, mert szerintem ez is siralmas:
"Az osztrák
vasúttársaság (ÖBB) folyamatosan fejleszti vasúti hálózatát, melynek egyik
eredménye, hogy Bécs és Salzburg között jelentős beruházással csökkentette az
eljutási időt. A vonalon számos Budapestet Münchennel, illetve Salzburggal és
Innsbruckkal összekötő nemzetközi vonat közlekedik. A vonatok nem csak
Ausztriában, hanem Magyarországon és Németországban is ütemes menetrend szerint
közlekednek.
Hálózatunkon ezek a
vonatok (Railjet) a belföldi közszolgáltatás részeként közlekednek, a Budapest
és Szombathely/Sopron között közlekedő IC vonatokkal együtt alkotnak egységes
rendszert Budapest és Győr között, valamint fontos szerepet játszanak a
kelet-nyugati kapcsolatokban a Budapest-Keleti pályaudvaron kiépített
csatlakozási rendszernek köszönhetően. A rendszer egyik elemében bekövetkező
bárminemű nagyobb változtatás (a 20 perc már annak számít) magával vonja az
egész Dunántúl menetrendjének megváltoztatását, illetve hatással van a keleti
országrész menetrendjére is.
Az osztrák
vasúttársaság tájékoztatása szerint, az Ausztriában alkalmazott menetrend csak 2
évig lesz érvényben, addig, amíg a bécsi főpályaudvart teljesen át nem adják.
Utána további menetrendi módosításokat terveznek a Budapest – Bécs – München
vonalon.
A MÁV-START
Zrt. a Megrendelővel (Állam) történt egyeztetés után és annak egyetértésével úgy
döntött, hogy csak egy jelentős menetrendi változtatást fog végrehajtani,
mégpedig akkor, amikor már a bécsi főpályaudvar is teljes kapacitással fog
üzemelni."
Tehát a lényeg, hogy a MÁV szerint 2 év nem elég hosszú időtáv arra, hogy a csatlakozó vonatok menetrendjét kissé átszabják. Csak az a probléma, ha így halad a vasúti fejlesztés tőlünk nyugatra, akkor sose lesz 2 évnél hosszabb idő, amíg a vonatok ugyanazon menetidővel közlekednek. Érdekes, hogy az ÖBB-nek nem okozott ekkora gondot, hogy a Linzbe, Salzburgba 20 perccel előbb érkező vonatokhoz igazítsa a többi vonat forgalmát. Csendben teszem hozzá, hogy pl. hiába van a celldömölki "gőzös" a railjethez igazítva, általában nem sikerül időben odaérnie, hogy el is érje, szóval nagyrészt mindegy is.
Hű, ez azért durva! Még tőlük is...
AntwortenLöschen